בחן את עצמך: האם מערכת ה-BI שלך עובדת בשבילך?

מאת: אסנת קוזושנר, מנהלת פרויקטים בכירה, IT Solutions

בשנים האחרונות הפך המושג BI  לשגור כמעט בכל סוגי הארגונים. כיום, כשכמות המידע שמצטבר בארגון במהלך יום עסקים אחד היא כה עצומה ומגוונת, מובן כי יש צורך במערכות שיסייעו למקבלי ההחלטות לקבל את התמונה המלאה ולהפיק תובנות עסקיות – שמבוססות על מכלול הנתונים.

תחום ה-BI  בישראל מפותח למדי אפילו בהשוואה למדינות אחרות בעולם, וכמעט לכל ארגון יש לפחות סט כלים אחד מתחום הבינה העסקית שמבצע אינטגרציה בין מערכות המידע השונות כגון CRM, ERP וכו'.

עם זאת, הטמעת המערכת לא בהכרח אומרת שהשימוש בה נעשה באופן המיטבי. פעמים רבות, עקב מחסור בידע מקצועי או בהיעדר יד מכוונת, הפוטנציאל של המערכת ככלי עבודה יעיל לזיהוי מגמות והגדרת מטרות עסקיות פשוט מתפספס.

אין זה אומר שיש צורך במערכת חדשה – מדובר באותה מערכת ה- BI שכבר יש לכם בארגון, ממנה אתם שואבים מידי יום את התובנות העסקיות ומקבלים על פיה החלטות חשובות. כיצד תדעו אם היא משרתת את הארגון בצורה הטובה ביותר? הנה 10 שאלות, שהתשובות עליהן עשויות להדליק אצלכם נורת אזהרה:

1. בשלות – באיזה שלב נמצאת המערכת שלכם?

  • שלב ראשון: השלב הקלאסי של DWH היסטורי, בו ניתן ליצור ולהפעיל דו"חות בלבד.
  • שלב שני: השלב האקטיבי של ה-DWH בו ניתן למשל להוציא ניתוח לגבי פרופיל לקוח והזדמנות מכירה. בשלב זה מבצעת המערכת יוזמות שמהוות טריגר לתהליכים תפעוליים – כך למשל ה- BI מזהה פרופיל לקוח שעומד לנטוש ומפעילה אוטומטית תהליך שימור.
  • שלב שלישי: שלב החיזוי של ה- DWH בו המערכת מספקת תחזיות בנוגע לפעילות העסקית ומסוגלת לאתר דפוסים משמעותיים לניהול הארגון.

 

2. הפקת מידע בשירות עצמי– האם המערכת מאפשרת לכם להפיק רק דוחות קבועים שהוגדרו מראש, או גם כאלו שניתן להגדיר לפי הצורך, אד-הוק? האם הדוחות מסוכמים, אינטראקטיביים וברמת הפירוט הנדרשת?

3. תחזוקה שוטפת – האם המערכת מתוחזקת ומתעדכנת בתדירות הנדרשת ומסונכרנת עם מערכות מידע חדשות שנכנסות לשימוש?

4. פונקצנליות – האם עיבוד המידע מאפשר הגדרת התראות, דירוג, שדות חדשים, סינונים, פילוחים, רענון ותצוגה גרפית איכותית וחזקה של הנתונים?

5. שיתוף מידע ונגישות– האם הנתונים נגישים לכלל עובדי הארגון, וניתן להגיע אליהם גם באופן מקוון באמצעות הסמארטפון, המחשבים הניידים וכו'? האם קיימת תלות במחלקה או עובד ספציפי כדי להגיע אליהם?

6. אמת ארגונית אחת – האם המערכת פועלת בצורה מרכזית, מחברת אליה את כל צרכני המידע לכדי שפה משותפת בתוך הארגון ובין הגורמים השונים בו ומציגה "גירסה אחת ארגונית של האמת" באופן עקבי?

7. אינטגרציה של מידע – האם המערכת מצליבה היטב נתונים ממקורות שונים, מערכות שונות ומעולמות תוכן שונים כמו שירות, שיווק ומכירות לכדי תמונה אחת מלאה?

8. שקיפות המידע והנוסחאות – האם ידוע ומובן כיצד מחושבות הנוסחאות במערכת, כדוגמת שיעור פחת, רווחיות, מצבת לקוחות פעילים וכו'?

9. שילוב מידע חיצוני – האם ניתן לשלב במערכת נתונים מרשימות חיצוניות וממאגרי מידע חיצוניים על פי הצורך? האם המערכת מאפשרת שילוב של מידע מכלים כגון גוגל אנליטיקס באופן אופטימלי?

10. ביג דאטה – האם מתבצע ניתוח של איתותים ואינטראקציות עסקיות וחברתיות בזמן הנכון, בזמן אמת, לעיתים כאלה שעדיין לא קרו וניתן לחזות אותן ולהתערב בהן – למשל ניטור תחושת שייכות וזיקה למותג? האם המערכת מותאמת לניטור של מידע שנאסף מהאינטרנט, אתר החברה, פורומים, בלוגים, רשתות חברתיות וכו' .

מובן שמדובר ברשימה חלקית בלבד של תכונות רצויות במערכת ה-BI  של ארגונכם. על מנת למקסם את היכולת להפיק תובנות שיובילו לצמיחה עסקית, מומלץ לבצע בחינה יסודית ומקיפה של צורכי הארגון ושל התאמת כלי ה-BI  לצרכים אלו.

מעוניינים במידע נוסף? מנהלי הפרויקטים המומחים של IT-Solutions ישמחו לעמוד לשירותכם.

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s